Medisch begeleiden

Voor wie is het medische begeleiden bedoeld:
- Voor wie het niet vanzelfsprekend is om tijdens de reguliere openingstijden in de bewegingsstudio zelfstandig te trainen.
- In bepaalde situaties kunnen lawaai en drukte te veel prikkels opleveren om prettig te kunnen trainen.
bijv bij burn out klachten, depressie, of autistische stoornissen.
- Soms lukt het gewoon niet om de apparatuur zelf in te stellen, of is het moeilijk om de oefeningen te onthouden.
- Voor mensen met een medische indicatie zoals hartklachten, hersenaandoeningen, longaandoeningen, diabetes.
- Voor mensen met beperkingen.
- Voor de senioren onder ons die de stap niet durven te zetten maar wel willen bewegen.
- Kortom voor iedereen die wil bewegen, maar niet meteen in een grote groep wil beginnen.

Ik wil u graag uitnodigen om kennis te komen maken met ons programma. Ik wil u laten zien dat met uw aandoening sporten ook heel goed mogelijk is.

We zijn in bezit van hartslagmeters, saturatiemeters, bloeddrukmeter en we kunnen u bloedsuikerspiegel controleren.

Tijdens de uurtjes met intensieve begeleiding is er altijd iemand in de buurt om samen de oefeningen mee te doen.

Sporten voor en na een operatie
Een goede conditie voor een operatie is belangrijk omdat je daarmee de kans op een vlot herstel aanzienlijk verbetert. Een operatie is een gigantische aanslag op je lichaam. Dat geldt ook voor zware behandelingen als chemokuren en bestraling. Je hele systeem krijgt een opdonder.

Ouderen hebben minder spiermassa dan jongeren. Als ze ziek zijn wordt hun spiermassa nog sneller afgebroken. Ze herstellen niet alleen moeizamer, ze hebben ook meer kans op vermijdbare complicaties als doorligwonden en longontsteking. Omdat ze na de operatie geen reserves meer hebben komen ze vaak moeilijk uit bed. Lang in bed blijven liggen is funest voor het herstel. Een week in bed blijven liggen kan al 15% verlies van spierkracht betekenen. Bedrust heeft ook invloed op andere systemen in ons lichaam; de bloedcirculatie werkt slechter en je hebt meer kans op infecties.

Het goede nieuws is dat zo’n achteruitgang eenvoudig te voorkomen is. Door voor de operatie regelmatig te bewegen. De tijd daarvoor is vaak beperkt, zeker als je snel geopereerd moet worden. Daarom is het zaak ervoor te zorgen dat je conditie op peil is.

Vooral kracht en uithoudingsvermogen zijn belangrijk. Met 3x per weer een half uur krachttraining kan je spierkracht binnen 3 weken al behoorlijk toenemen.